Program - Blok literacki

Poniżej znajdziesz atrakcje odbywające się w ramach bloku literackiego, po kliknięciu w nazwę punktu programu rozwinie się jego opis. Możesz też skorzystać z poniższych przycisków, żeby wrócić na stronę główną programu, i wybrać inny blok, wyświetlić tabelę wszystkich punktów lub przenieść się od razu do listy programu odbywającego się w sali literackiej 2. 

Sala literacka 1

PIĄTEK

Piszesz? A może dopiero chcesz zacząć? Niezależnie od tego, przyjdź i podyskutuj o najczęściej popełnianych błędach pisarskich. Porozmawiajmy o Mary Sue, o dziwnej gramatyce spotykanej w Internecie (tylko trochę, to nie będzie lekcja polskiego), czym jest dobry research i dlaczego każdy powinien go robić. Nie ma człowieka idealnego, który nie popełnia błędów, ale jeśli o nich wiemy, możemy starać się ich unikać. Gwarantowana zabawa i dużo śmiechu, obiecuję, że to nie jest nudny wykład!

Prelekcja powiązana z tekstem „Nienazwane” Howarda P. Lovecrafta i moich własnych tekstach ( Zimna Fala, Głos Morza, Cały ten Jazz, Motyle Zła.

SOBOTA

Poszukamy wspólnie odpowiedzi na cztery pytania, które od lat zaprzątają wyobraźnię zarówno poważnych badaczy, jak i historyków amatorów:
1. Czy Polanie kiedykolwiek istnieli?
2. Kto pierwszy władał widelcem – Słowianin czy Francuz?
3. Jak wyglądało życie seksualne dzikich… Słowian?
4. Czy Słowianie się myli?

Będę mówić o możliwościach i funkcjach wyobraźni, głównie w literaturze ale nie tylko. Czym właściwie wyobraźnia jest a czym nie jest? Może się wydawać, że nigdzie wyobraźnia nie zajmuje tak wiele miejsca jak w fantastyce, ale czy to prawda? Czy istnieje fantastyka pozbawiona wyobraźni? Co wyobraźnią można zastąpić a czego nie?

Kiedy już uda nam się znaleźć wydawcę to jesteśmy w połowie drogi do sukcesu. Często jednak wydawca może mieć inne wizje niż autor tekstu. Odpowiemy sobie na pytanie czy wydawca jest najlepszym przyjacielem czy wrogiem pisarzy.

Na szczęście żyjemy w czasach, gdzie nie musimy znać wszystkich języków świata, żeby czytać książki zagranicznych autorów. Tu z pomocą przychodzą nam często niedocenieni tłumacze.

Wielu marzy, aby zostać pisarzem. Ale jak wydać swoją pierwszą książkę, przy okazji nie doprowadzając połowy świata do szału i nie zrobić z siebie idioty?

Zabić, zastrzelić, otruć, zamordować. Jest wiele sposobów na pozbawienie życia innej istoty. Jak mistrzowie zbrodni radzą sobie w rozwikłaniem kryminalnych zagadek?

Historia i fantastyka często chodzą w parze. Na panelu porozmawiamy o tym, jak prawdziwe historie wykorzystywane są do tworzenia fantastycznych opowieści.

Magia czy technologia? Technologia czy magia? Czy to jeszcze fantasy czy już sciencie fiction?

NIEDZIELA

Określenie „powieści piastowskie” przywodzi na myśl twórczość Karola Bunscha, Antoniego Gołubiewa, Teodora Parnickiego czy Zofii Kossak. Obok tych gigantów polskiej powieści historycznej tworzyli również pomniejsi literaci. Ich dzieła, dziś prawie zupełnie zapomniane, są świetnym przykładem naiwnego wykorzystywania historii do celów propagandowych. Czasem jednak zdradzają pomysłowość, sprawność językową i dobry warsztat autora. Czy współczesny czytelnik może odnaleźć się pośród ich bohaterów?

Kochamy wymyślać, co by było gdyby. Dla zabawy? Dla pocieszenia? Dla celów politycznych?
Czy istnieje historia, która nie jest de facto historią alternatywną?

Przedstawienie fenomenalnej sagi Roberta Jordana „Koło Czasu” składającej się z 14 tomów, dokończonej przez Brandona Sandersona po śmierci Jordana. Przedstawienie świata stworzonego z rozmachem nieznanym dotąd literaturze fantasy, jego nietypowych relacji społecznych oraz głębokiej filozofii.

Sala literacka 2

SOBOTA

Opowieść o tym, jak na przełomie XX i XXI wieku w Rosji umarła nadzieja, a narodził się patriotyzm.

Wycieczka po dystopijnej Federacji Rosyjskiej nie-tak-znów odległej przyszłości, czyli o nabierającym tempa fenomenie SibirPunka. 

czyli osiemdziesiąt wieków niczym nie skrępowanego miłosierdzia Bożego – stand-upowy rant o podbudowie pseudoteologicznej do uniwersum „Komornika”.

Fantastyka to gatunek literacki, w którym tworzone przez autora uniwersum może w dowolny sposób różnić się od rzeczywistego. Czy to znaczy, że pisarze fantastyki mają niczym nieograniczoną swobodę co do kreowania świata przedstawionego? Czy mogą dowolnie ignorować zasady i reguły rządzące naszą rzeczywistością, czy wręcz odwrotnie – powinni w jakimś stopniu stosować się do znanych nam prawideł?

Jak na krzywdzenie się w kosmosie patrzy literatura, a jak film? Czemu najstarsi oficerowie zawsze muszą pchać się na szpicę? Dlaczego myśliwce robią „wziuuu”, a kosmiczne okręty strzelają do siebie salwami burtowymi? Czy turbolaser to szybsza wersja lasera? Na te i inne pytania odpowiemy na naszej prelekcji.

Możesz też wybrać jeden ze znajdujących się niżej przycisków żeby przenieść się do innego bloku programowego.